آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

twitter

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵ ق.ظ

تاریخچه شبکه توییتر twitter:

          صدای جیک جیک پرنده شبکه جهانی شد

          جیک جیک معنی توییتر در زبان فارسی است. جک دورسی می‌گوید: “خیلی تصادفی واژه توییتر twitter به ذهنمان خطور کرد که انتخاب خیلی خوبی هم بود. این واژه به معنای “زنجیره کوتاهی از اطلاعات نامرتبط “و صدای پرنده‌ است و محصول ما هم دقیقاً همین است.شبکه ای با میلیون ها کاربر وبهترین محیط برای روزنامه نگاران و خبر نگاران است. شاخه مرکزی توییتر در سان‌فرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا است.

این شبکه جهانی در سال 2006 توسط "جک دورسی" ایجاد ودر شرکتobvious “" راه اندازی شد. این میکرو وبلاگینگ در سال 2012 دارای 500میلیون کاربر بوده که 340 میلیون توییت در روز ارسال میکردند وبیش از 1.6 میلیارد جستجو در آن انجام می شده است .

توییتر با شعار "چه کار میکند ؟" یا همان “what are you doing? پا به میدان وب 2.0 گذاشت وبعد ها به شعار چه چیزی در حال رخ دادن است "what is happening? "تغییر کرد.

در سال 2012 تویتر یک موتور جستجوی روسی به ‌نام Yandex را به خدمت گرفت. همچنین شرکت ویدئویی Vine را که در سال 2013 راه اندازی شد به تملک خود درآورد. تویتر برنامه‌ ای به ‌نام Vine را منتشر کرد. این برنامه به کاربران اجازه ساخت و به اشتراک گذاری ویدئوهای تکرار شونده شش ثانیه ‌ای را می‌دهد.

شایان ذکر است ثبت نام در این شبکه بصورت رایگان است و راه های زیادی برای فرستادن توییت هست و در تلفن همراه نیز قابل دسترس می باشد.در توییتر میتوان نوعی برون ریزی ذهن را انجام داد و هر چه در حال اتفاق افتادن است را به صورت توییت در توییتر ارسال کرد و آزاد کردن داده ها می تواند تاثیر مثبتی در جهان داشته باشد.این شبکه گسترده در بسیاری از مشاغل و حرفه ها کاربرد های متفاوتی دارد و می توان از این سرویس دهنده در رشته های مختلف و برای گفتگو نیز بهره برد.

لازم به ذکر است بسیاری از روزنامه نگاران و خبر نگاران ازتوییتر برای روییدادها درصفحه خود استفاده کرده و آن ها را به روز می کنند. در واقع می توان این شبکه را به عنوان یک خبر رسان بسیار سریع درجهان معرفی کرد چون هر کاربر توییتر خود نیز یک گزارشگر می باشد و ناخود آگاه از موضوعات پیرامون خود توییت می کند.شرکت توییتر

خدمات راهبردی تازه ای برای سرویس پیام رسانی اش در اتاق های خبری ، تحت عنوان "توییتر برای اتاق خبر "به راه انداخته است.

در سال 2011 توییتر امکان فرستادن مستقیم نگاره را به وب گاهش افزود ،با این امر توییتر این امکان را به کاربر ها میدهد که نگاره ها را در کنار پروفایل شخصی خود نمایش دهد و نکته دیگر این است که با وب گاه دوم مانند توییت پیک و فلیکر می توان نگاره را هم توییت کرد.

                           

برخی از ویژگی ها و کاربردها:

یکی از تنها ویژ گی های توییتر محدود بودن به تایپ140 کاراکتر است،در توییتر به جز نوشتار ، می توان عکس ،فیلم و صدا فرستاد. ، البته برای فرستادن "آوا" از وب گاه های وابسته "chir.ps وaudio boo " می توان استفاده کرد.توییتر از لحاظ رتبه بندی در میان وب‌گاه الکسا در میان ده وب‌گاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد.در حال حاضر 600کارمند دارد ودر 16زبان در دسترس است.

توییتر در مقایسه با دیگرشبکه های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت تر و وسیع تری دارد وکاربران می توانند با کم ترین زمان توییت خود را ارسال و آن را میلیون ها کاربر دیگر بازدید کنند.توییت اجازه می دهد شما در کمترین زمان ممکن توییت خود را ارسال و توییت دیگران را بخوانید .کاربران می توانند به روز رسانی توییت ها را از طریق سایت توییتر ، پیامک،RSS،ایمیل یا نرم افزار های کاربردی ،ارتباطی بفرستند و دریافت کنند .

  توفیقی دیگر در این شبکه ارسال انبوه پیامک با اهداف سیاسی ، سازماندهی اعتراضات داخلی وایجاد آشوب در کشورها می باشد.امکان ایجاد هویت های مجازی برای پر مخاطب نشان دادن یک موضوع خاص با هدف الغای فضای ذهنی مورد نظر کاربران است.توییتر از زمان راه اندازی کاربردهای زیادی داشته است و برای مثال در برخی از کشورها سازماندهی اعتراضات سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است، که گاهی ان را" انقلاب های توییتری "خوانده اند   از جمله انقلاب 2011 مصر، ناآرامی مدنی 2009 جمهوری مولداوی واعتراضات سال 88 در ایران

یکی دیگر از کاربردهای احتمالی توییتر خبررسانی در شرایط اضطراری است. البته توییتر به طور خاص برای این منظور طراحی نشده است، اما مبتکران آن که از این قابلیت توییر آگاهی داشتند از آن برای برقراری ارتباط هنگام وقوع زلزله استفاده کرده‌اند.

از توییتر به‌طور فزاینده‌ای برای تبلیغ برنامه‌های تلویزیونی، مانند مراسم اسکار، نیز استفاده می‌شود. برخی بر این باورند که از زمان راه‌اندازی توییتر میزان تماشاچیان برخی برنامه‌های تلویزیونی افزایش یافته است البته یکی از علل رو آوردن به توییتردرایران قطع سامانه پیام کوتاه تلفن همراه است و لذا ازطرفی خبر رسانی های توییتری توسط کسانی که در ایران مستقیما در جریان اخبار قرار داشتند باعث ایجاد انتقادات شدیدی  نسبت به وضعیت خبر رسانی رسانه هایی هم چون cnn شدند.

این شبکه اجتماعی از6 سال پیش در ایران فیلتر شده است اما این امر باعث نشده که کاربران ایرانی استفاده از توییتر را متوقف کنند و هم چنان محبوبییت داردو   

.

این شرکت در سال 2013، Trendrr و MoPub را به مالکیت خود درآورد. تویتر در نوامبر 2013 سهام خود را به عموم عرضه کرد. ارزش اولیه هر سهم 26 دلار و ارزش نهایی آن 90/44 دلار بود. بدین ترتیب ارزش کل سهام این شرکت به حدود 31 میلیارد دلار رسید.به گزارش بعضی از رسانه ها 80 در صد سهام توییتر به خاندان ال سعود تعلق دارد ودر ایران این شبکه کاربردی فیلتر می باشد .

منابع :شرق نیوز، wiki pedia.orgT ،inews.ir

آرش اسماعیلی                                                               

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۱
arash esmaeili

CNN

twitter

vine

yandex

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی