آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

طرح ملی، مستلزم حمایت ملی است

چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۱ ق.ظ

ایران مال

تورم اقتصادی، اشتغال زایی، روند توسعه، رشدصنعتی و ... سال‌هاست که در کشور سر ناسازگاری با مردم و مدیران دارد که دلایل و عوامل متفاوت و متعددی دارد. 

ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله است که انسان‌های بزرگی در آن زندگی کرده‌اند و آثار معماری و هنری بسیاری را برای نسل امروز بر جای گذاشته‌اند. بنای تخت جمشید که از نامی‌ترین فضاهای این دیار است، سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از داخل و خارج کشور به سوی خود می‌کشاند، اما ایران فقط بنای تخت جمشید را ندارد، بلکه به هر گوشه این سرزمین که سفر کنید، آثار هنری و معماری با شرایط فرهنگ و اقلیم آن دیار را مشاهده می‌کنید. 

ایران منابع غنی دارد و همه دنیا بر این مسئله واقفند. سال‌هاست کشورهای قدرتمند برای دستیابی به این منابع از هر راه وارد شده‌اند که به همت و غیرت مردم این سرزمین محفوظ مانده است. در حال حاضر تحریم‌ها راه جدیدی برای سیطره دشمنان به حساب می‌آید، اما پرسشی در ذهن ایجاد می‌شود که به عنوان مثال اگر کشور ترکیه هم مورد این تحریم‌های ظالمانه قرار می‌گرفت، نگران فروش کالاهای صادراتی خود بود یا خیر؟

زمانی‌که این مسئله را مطرح می‌کنیم، غالباً افکارمان به سوی تولید پوشاک ترکیه کشیده می‌شود. غربی ها ممکن است بتوانند صنایع پوشاک و لباس ترکیه را تحریم کنند، ولی آیا ورود گردشگران خارجی به این کشور که امروز زبان زد خاص و عام است نیز قابل تحریم است؟

سالهاست که نظرات متعددی در قالب تأمین ارز محلی غیر از از فروش منابع خام و زیر زمینی مانند نفت و گاز مطرح است، اما اقدامات بایسته و لازمی انجام نشده یا اگر انجام شده است به‌طور ناقص اجرا شده است که ایران را از تک محصولی بودن و وابستگی به فروش منابع فسیلی خارج و زمینه تغییر را فراهم کند. 

موضوع مهم این است که آیا فقط باید ارز آور باشیم یا خروج ارز هم به نوعی در چرخه اقتصادی کشور سهم بسزایی دارد؟ و چه عواملی سبب این کار می‌شود؟ 

تحریم‌ها سبب کاهش رشد اقتصادی و ناتوانی ایران در صادرات و واردات کالا شده است. با این حساب ایران با نوسانات غیرمنطقی ارز دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع سبب لطمه به تمام شاخص‌های اقتصادی شده است. درواقع این واقعه نشان از وابستگی ایران به فروش نفت در اولویت اول است که به لحاظ اقتصادی سمی مهلک است. 

نکات بسیاری در مورد زیرساخت‌های صنعت گردشگری وجود دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رفته رفته از تعداد توریسم در ایران کاسته شده است، البته در برخی مواقع با رشد هم روبرو بوده، اما کیفیت چندانی نداشته است. همانطور که اشاره شد، در ایران فضاهای تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد، اما زمینه‌های خدماتی و رفاهی برای جذب توریست فراهم نشده است، یا از نظر استاندارد مورد قبول نیست یا بی‌کیفیت است، به عنوان نمونه در صنعت هتل‌داری که از حساس‌ترین بخش‌هاست، بسیار ضعیف عمل شده که بخش مهم خدمات در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. 

در حال حاضر تهران، با داشتن میزان قابل توجهی از گردشگر، تعداد انگشت‌شماری هتل 5 ستاره دارد. البته در چند سال اخیر توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت افرادی نسبت به رفع این کاستی یا نقیصه، کمر همت بسته‌اند و به توسعه در این زمینه اعتبار بخشیده‌اند.


هتل 5 ستاره

 

درواقع ما وارد عصر جدید رضایت‌مندی شده‌ایم، عصری که رویای افراد نه رسیدن به پول بلکه رسیدن به رضایت‌مندی مطلق است. بنابراین برای کسب رضایتمندی در زندگی به جای بودن، به دنبال داشتن می‌گردیم. در غرب تهران بزرگ، سازه‌ای عظیم با نام بازار بزرگ ایران- ایران مال- در بخش‌های مختلف در شرف بهره‌برداری است که هتل 5 ستاره آن از منحصربه‌فردترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. طراحی و ساخت این سازه با هدف ایجاد فضای اقتصادی برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی و سرآغازی برای زمینه‌های فرهنگی است که منبع درآمد ارزی خواهد بود. 

بنابراین ساخت چنین سازه‌هایی در زمینه جذب گردشگر می‌تواند به روند رشد اقتصادی بهبود بخشد و ایران را از فروش منابع زیرزمینی تا حدی رها کند. طراحی ایران مال که کابری سی درصد تجاری و هفتاد درصد رفاهی دارد با دیدگاهی بلند برای ارائه به جامعه جهانی است. فضاهای فرهنگی برگرفته از سبک معماری مدرن و سنتی جلوه خاصی را به این مجموعه داده است.

باید بپذیریم که طرح ملی، مستلزم حمایت ملی است. تنها شعار دادن به رشد اقتصادی در حمایت از کالای ایرانی کمک نمی‌کند. این مجموعه با ارائه امکانات شگفت انگیز نه تنها سبب ورود ارز به چرخه اقتصاد کشور، بلکه مانع خروج ارز هم می‌تواند بشود و با نگاهی به آینده برای دفاع از حقوق ایرانیان می‌کوشد، حقوقی که نباید به فراموشی سپرده شود. 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی