آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

نگاه ارتباطی به سینما

يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۱ ق.ظ


ایران مال


سالن‌های سینما همواره از مهم‌ترین چالش‌های سینمای ایران بوده‌اند. به‌طوری‌که عده‌ای مشکل سینمای کشور را کمبود «سالن‌ها» می‌دانند و عده‌ای کیفیت بد سالن‌های سینمایی را دلیل اصلی عنوان می‌کنند. نتیجه هرچه باشد یک حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد که سالن سینما در ایران از دو منظر کیفیت و کمیت دچار مشکل اساسی است.

فارغ از کمبود سالن، از بزرگ‌ترین مشکلات سینماها، کیفیت لوازم و تجهیزات پخش فیلم است. پرده‌های سینما با ساختار پخش فیلم‌ها همخوانی ندارند. فیلم‌ها در ابعاد بسیار کوچک و در استانداردهای از رده خارج نمایش داده می‌شوند؛ در‌حالی‌که سینماهای امروز جهان با پرده‌های عریض خود خودنمایی می‌کنند. سیستم صوتی سالن‌ها به اندازه سیستم‌های صدابرداری‌ مشکل دارند. حتی امروز که بحث پخش سینمای دیجیتال در ایران مطرح است، مشکلات و کمبودها مانع از رسیدن سطح نمایش به استانداردهای جهانی است. 

سینماهای کشور مشکلات اکوستیک صدا دارند، به‌طوری‌که وقتی در سالن نشسته‌اید، صدای‌های خارج از سالن سینما و سالن انتظار به گوش می‌رسد. نور اضافی که فلسفه اصلی سالن نمایش و تاریکی آن را زیر سؤال می‌برد، راحت نبودن صندلی‌ها و حتی کمبود امکانات رفاهی برای مخاطبان، ازجمله مشکلاتی است که سالن‌های سینمای ایران از نظر کیفی از آن رنج می‌برند. سالن‌های سینما در ایران نتوانسته‌اند همگام با پیشرفت‌های جهانی گام بردارند، اما این واقعیتی است که این سالن‌ها در ایران از نظر کیفی با آن مواجهند.


بازار بزرگ ایران ایران مال

صنعت فیلم سازی در ایران که عمر و سابقه آن اینک به چندین دهه می‌رسد، در چند سال اخیر، رشد قابل توجهی داشته است و اشتیاق مردم برای حضور در سالن‌های سینما، از جنبه‌های رفاهی-تفریحی و از جهت ارتباط با رسانه تصویری رشد چشمگیری داشته است.

در حال حاضر با رشد مراکز تجاری در کشور، به‌خصوص در پایتخت، فضاهای سینمایی در طراحی این مراکز به عنوان بخش اصلی در نظر گرفته شده است. بنابراین تا حد امکان بسیاری از مسائل اصلاح و به روزرسانی شده است. در کلان شهر تهران در چند سال اخیر شاهد رشد مراکز تجاری بسیاری بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به ارگ، کوروش، پالادیوم، پردیس، اریکه و... اشاره کرد که هرکدام بنا به طراحی و مقدار زیربنای خود، سالن‌های سینمایی نسبتاً خوبی را در فضای تفریحی خود جای داده‌اند.



مراکز خرید چند منظوره تجاری مراکزی‌اند که علاوه بر تأمین نیاز‌های کالایی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایش و بهداشتی و...... به تأمین سایر نیازهای مردم هم می‌پردازند. به همین منظور در شاپینگ مال‌ها شاهد حضور کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های سینما، شهربازی، موزه و گالری‌های هنری و نظایر آنها هستیم. عموماً در طراحی و ساخت شاپینگ مال‌ها لزوم تعبیر این فضاها برای ترغیب مردم به ماندگاری و صرف بیشتر وقت در فضای تجاری بسیار ضروری است. 

در کنار این مراکز، مجتمع بزرگ و عظیمی در غرب تهران با نام "بازار بزرگ ایران- ایران مال-" که در گروه ابر مال‌های دنیا قرار گرفته، پا به عرصه ظهور نهاده است. 

"ایران مال" پروژه عظیم و تمدنی است که فضاهای تفریحی آن به نسبت از فضای تجاری‌اش بیشتر است و بنا به این حسن منحصر‌به‌فرد، از دیگر مراکز پیشی می‌گیرد. این مجموعه در حال حاضر 12 سالن سینما دارد که با روند توسعه، تعداد آنها بیشتر خواهد شد. این سالن‌ها با تکنولوژی روز دنیا در حال آماده‌سازی است که هر سالن با ویژگی و شرایط خاص راه اندازی می‌شود.

از مسائل دیگر در مراکز تجاری شهرهای بزرگ کشور و مخصوصاً در پایتخت که قابل لمس است، راه‌های دسترسی بسیار دشوار و محدودیت جدی محل پارک خودرو است. پوشش ظرفیت پارکینگ در مجموعه ایران مال و همچنین دسترسی از طریق دو بزرگراه و مترو، رفت و آمد را برای مراجعه کننده‌ها آسان کرده است و متعدد بودن سالن‌ها حق انتخاب را به دوستداران سینما می‌دهد. این سالن‌ها از لحاظ ظرفیت نیز قابل توجهند و این امکان را فراهم می‌نمایند که به نمایش و تئاتر نیز توجه بیشتری شود و نکته مهم دیگر اینکه برای رشد فرهنگ و دانش در جامعه، می‌توان سمینارهای آموزشی در آنها برگزار کرد.


 

هر ساله با آغاز جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌های اکران فیلم یا بزرگداشت‌های هنرمندان، به دلایل متفاوت، بسیاری از مردم که مشتاق حضور در این برنامه‌ها هستند، از تماشای مراسم باز می‌مانند که می‌توان کمبود ظرفیت را مهم‌ترین معضل در نظر گرفت. با ایجاد چنین امکاناتی در این مجموعه، می‌توان این فستیوال‌ها و گردهمایی‌ها را بسیار آسان و در رفاه و آسایش و از همه مهم‌تر با کیفیت و جذابیت بالا و در سطح بین‌المللی برگزار کرد.

اگر هنر سینما را نوعی کالا فرض کنیم و به چشم تولید به آن بنگریم که راهی برای ارتباط با مردم دنیا ایجاد می‌کند، برای حضور در جامعه بزرگ جهانی و ارائه محصول با کیفیت و حمایت از تولید داخلی، باید همه زمینه‌ها را درنظر گرفت و فراهم کرد.


ایران مال

بانیان بازار بزرگ ایران -ایران مال- با دوراندیشی، دانش و مطالعه و استفاده از فرهیختگان و عزم کارآفرینان بزرگ با هدف رفاه و آسایش مردم این مرز و بوم و در راستای ارتقای تمدن دیرینه این دیار هنر پرور، این سازه جامع و پر افتخار را که بر دامان البرز سجده کرده است، برای نام ایران و به نام ایران بنا نهاده‌اند.   

این مجموعه، ایران را در سال حمایت از کالای ایرانی مانند کشتی که موج‌ها را می‌شکافد و به حرکت خود ادامه می‌دهد، هدایت می‌کند، زیرا این دیدگاه را تداعی می‌کند که نه تنها تمام مردم ایران، بلکه همه جهانیان را به سوی قلب خاورمیانه می‌کشاند. 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی