آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

WEB@

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۵۰ ب.ظ

            

نسل های وب:

وب سایت ها و تولد نسل سوم

تیم برنرزلی در سال ۱۹۸۹ وقتی که اولین طرح پیشنهادی و طرح خود را به مؤسسهٔ سرن (پروهشگاه فیزیک هسته‌ای و انرژی‌های سطح بالا) در سویس بوردر فرانسه می‌فرستاد؛ اینترنت را اختراع کرد.

در ابتدا ازشبکه ای از مقالات و متن ها شروع شد ودر سال 1998 با ارائه شدن گوگل جدید و به واسطه سادگی وتوانایی خود در جستجو در اینترنت ،پیشرفت قابل توجهی برای وب بود.موتور جستجوی گوگل پل مستحکم برای ارتقا در راهبرد کار تجار و برنامه فروش انلاین برای شرکت ها که رتبه خودرا در گوگل بیشتر کنند.

این کارگوگل انقلاب عظیمی در بوجود آمدن کسب و کارهای آنلاین ومدل های جدید تبلیغات و هم چنین بازارهای جدید را باعث شد ، بدین ترتیب وبلاگ های دارای شخصیتی خاص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما از مولف خود به ارث می برند.

در سال 2004 تیم آوریلی وب 2،0 را با عنوان انقلاب تجارت در صنعت کامپیوتر به وسیله مهاجرت به روی بستر وب را به جهان معرفی کرد و نکته دیگر اجتماع ویکی پدیا با مفهوم همکا ری وخرد جمعی جوامع مردمی وب 2،0 را ارتقا داد.  

خصوصیات نسخه‌های مختلف وب:

وب نسخهٔ یک: مستندات (توسط پیوندها-لینکها-) به هم مرتبط شده‌اند.

وب نسخهٔ دو: محتویات توسط کاربران ایجاد می‌شود و اطلاعات بصورت پویا تولید و رشد پیدا می‌کنند.

وب نسخه سه: ارتباط داده‌ها، ابزار، و مردم در سراسر جهان (به وقوع می‌پیونددNOAA Internet example.pne))

این اختراع مثل تمام اخترعات بنیادی وب بر پایه سه تکنولوژی اصلی شکل گرفته:

آدرس یاب یا شناسه آدرس واحد (معروف URL یا URI) منبع مستندات یا اطلاعات در وب برای پیدا کردن آن مستند در کل وب.

زبان نشانه گذاری متن هوشمند (HTML) برای ارائه محتویات صفحات وب و برقراری پیوندها (لینک‌ها).

پرتکل انتقال متن هوشمند (HTTP) برای انتقال اطلاعات وبی در سرتاسر اینترنت

یک وب سایت اینترنتی ، محیطی آنلاین است که اطلاعات و محتوای خود را ذیل یک دامنه  خاص سامان دهی کرده و یا تحت آن دامنه ، خدمات و محصولاتی را ارائه می نماید. محتوای یک وب سایت اینترنتی می تواند متن ، عکس ، صوت ، تصویر ، فایل و یا سایر انواع داده باشدوهر وب سایت اینترنتی بر روی یک وب سرور ، راه اندازی می گردد.

در واقع تفاوتی میان وب و سایت وجود دارد ،وب به فضای آنلاین متشکل از میلیاردها سایت اینترنتی گفته می شود اما سایت یکی از واحدهای تشکیل دهنده این رسانه جهانی می باشد.

وب سایت های اینترنتی به 3نسل تاکنون طبقه بندی شده اند ، اولین نسل از آن ها سایت های وب یا وب 1 هستند. این وب سایت ها معمولا یک طرفه هستند وصرفا اطلاعات سایت توسط تعداد محدودی مدیر تامین شده است وبازدید کنندگان مشاهده می کنند.

پس از این نسل دوم وب ها یعنی وب2 یا همان وب مشارکتی ،در واقع نسلی از وب محسوب می شودکه اطلاع رسانی را از یک روند یک طرفه به یک حرکت مشارکتی تبدیل نمود ،بدین معنی است که کلیه محتوا توسط خود کاربرانو باز دیدکنندگان تامین شده است وخود کاربران نیز نقش موثری در محتوای سایت  خواهند داشت. وب 2 از نظر فنی نیز با آژاکس یا رفرش لس شدن وب سایت ها شناخته می شود به شکلی که بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید ، صرفا بخشهایی از صفحه که تغیر کرده اند بارگذاری خواهند شد این به معنی افزایش بالای سرعت بارگذاری و لود صفحات یک وب سایت اینترنتی می باشد.

یکی از خصوصیات وب 2 این بود که وب مشارکتی شد و کاربران سایت ها در تولید محتوای آن و ارائه سرویس و غیره مشارکت می کردند. در واقع وب2 یک مفهوم و انقالاب کلی در روند وب بود که یکی از این تغییرات، مشارکتی شدن وب بود.

وب 3 یا وب معنایی، وب سایت های هوشمندی که محتوا مخاطبین خود را شناخته و بر اساس هوش مصنوعی و مکانیزم های به کار رفته در نرم افزار ، تصمیم گیری کرده و محتوای خود را با سلیقه و نیاز مخاطب نمایش می دهد.وب 3، به دلیل پیچیدگی زیاد فنی، سایت های بسیار کمی را تحت وب شامل می شود .

در ماه می‌سال ۲۰۰۶، تیم برنرز لی مخترع وب توضیح داد:

مردم مدام از من می‌پرسند وب ۳٫۰ چیست؟ من فکر می‌کنم شاید اگر ما یک پوشش تصویری از گرافیک برداری مقیاس‌پذیر داشته باشیم و همانند وب ۲٫۰ مفاهیم را روی آن پیاده کنیم، درک پدیده وب ۳٫۰ آسان خواهد بود.

اگر نخواهیم بگوییم انقلاب، تحول بعدی در وب ارتباط سخت‌افزار (مثل موبایل، لپ‌تاپ، و سایر دستگاههای سخت‌افزاری) به اینترنت بود. راه جدیدی برای یکپارچه سازی و هموار کردن راههای بدست آوردن اطلاعات و دید جدیدی که قبلاً اصلاً امکان‌پذیر نبود؛ و راه جدیدی برای ارتباط به اینترنت از طریق دستگهای متنوعی که قابلیت و توانایی پیداکردن و تجزیه و تحلیل و شسته رفته کردن اطلاعات را دارند.کنسرسیوم وب جهانگستر (w3c)تکنولوژی‌های جدیدی را برای به وقوع پیوستن وب ۳٫۰ استاندارد سازی کرد؛ که شامل عناوین: وب مفهومی، ویدئو روی وب، وب سیار و همراه و وب در همه جا و تمام شرایط می‌باشند.

 وب5/3 ،وبی  که  گذرا به سمت وب هوشمند است و بسیاری از مردم آن را به عنوان وب انتظار 4 می شناسند. در وب 5/3 خواهیم دید که از تکنیک های معنایی  وب 3 حمایت می کند.

وبها از نظر تجاری به سه دسته تقسیم می شوند :C2C،B2B،B2C  

B2C:سایت هایی هستند که شرکت ها و تجار به مردم ارائه خدمات یا محصولات می نماید.

B2B:در این سایت ها شرکتی وتجار محصولات خود را بین یکدیگر مراوده می کنند.

C2C:در این گونه سایت ها افراد اشیاو اقلامی را که متعلق به خودشلن است به شکل نو یا دست دوم برای فروش عرضه می کنند ، در اینجا یک کلمه معادل حراج را می توان بیان کرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات: ۶۵ درصد از سایت‌های پربازدید به انتخاب کاربران ایرانی، در داخل کشور میزبانی می‌شوند و ایران رتبه چهارم میزبانی خدمات وب را در جهان به خود اختصاص داده است.  ایران از نظر میزبانی وب (سرور هاستینگ) در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه اول را دارد و کشورهای ترکیه و مصر در این زمینه، بعد از ایران هستند. ایران، 65 درصد از سایت های پر بازدید را در کشور به خود اختصاص داده است و در دنیا رتبه چهارم را دارد.

آرش اسماعیلی 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۱
arash esmaeili

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی