آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

مد

شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۳۹ ب.ظ

                  مردم مد را مد کردند

طبق نظریه "جرج سیمل"، مد همان تغییر غیر متمرکز جنبه های فرهنگی زندگی است و از یک تنش اساسی و پایه ای در وضعیت اجتماعی انسان ها ناشی می شود.

با سیری در تاریخ و مروری بر زندگی انسان ها از خلقت تا به امروز ،در میابیم انسان ها با خلق کردن تجملات از محیط پیرامونش همیشه در تکاپو برای داشتن بهترین ها بوده است ،این غریزه ی آدم هاست که همواره از یکنواختی گریزان بوده واز تحول و نو آوری استقبال می کند.

در واقع نظریات متعددی در راستای تا ریخچه مد بیان شده است ، البته این موضوع فقط شامل لباس وپوشش نیست ،اما درصد بالاتری را در بروز بودن به خود اختصاص داده است و صدر اول جدول مد قرار دارد. مد در اصل کلمه‌ای‌ ‌فرانسوی است که البته در انگلیسی هم کاربرد دارد. ریشه‌ اصلی‌ آن به لاتین و شاید قبل از لاتین به رم باستان برمی‌گردد که از‌ مدگرفته شده است.

واژه ((مد))در لغت به معنای سلیقه , اسلوب, روش و شیوه و… به کار می رود و در اصطلاح عبارت است از روش وطریقه ای موقتی که بر اساس ذوق وسلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگی از جمله شکل لباس پوشیدن , نوع آداب پذیرایی ومعاشرت و تزیین و معماری خانه وغیره را تنظیم میکندواین امر در ایران از اوایل سلطنت فتعلی شاه قاجار که پای مستشاران خارجی به ایران باز شد پدیده های نو ظهور غربی به ایران آمد. نقطهٔ شروع مدگرایی زمانی بود که همسر اول فتحعلی شاه طی یک مهمانی دربار با “الیزابت مک نیل” همسر “جان مک نیل” آشنا شد.

در اوایل قرن بیستم، بیشتر مدها از پاریس و گاهی از لندن سرچشمه می گرفتند. مجلات مد از سایر کشورها ویرایشگرانی را به نمایشگاه های مد پاریس ارسال می کردند. فروشگاه های بزرگ خریداران را به نمایشگاه های پاریس می فرستادند و از آنجا لباس هایی خریداری می کردند و طرح آن را کپی می کردند.در اوایل قرن بیستم مجلات مد شروع به چاپ عکس های مختلف از طراحی لباس کردند.

اما در اواخر قرن نوزدهم، افق های صنعت مد گسترده تر شد که شاید دلیل آن صنعتی شدن زندگی زنان بود. از آن به بعد زنان شیک پوش لباس های زیر و روی خود را بدون کمک دیگران بر تن می کردند. مزون Redfern اولین خانه طراحی مد بود که برحسب درخواست زنان برای آنها لباس می دوخت.

جنگ جهانی دوم باعث ایجاد تغییرات فراوان در صنعت مد شد. بعد از جنگ، پاریس تبدیل به مرکز جهانی مد شد. سبک های جدید جوان پسند در نیمه دوم قرن مد شدند. زمانی که نصب سیستم حرارت مرکزی در منزل ها رواج یافت، لباس ها نازک تر شدند و پارچه های نرم و نازک تر وارد بازار شدند وهزینه تولید مواد اولیه لباس ها تقریباً کاهش یافت و فناوری های تولید لباس بسیار پیشرفته تر شدند.

در سال های اولیه این دوران پیروی از مد کمی انعطاف پذیر شد ،انقلاب های هنر Deco این بار شروع و در بسیاری کشورهای آن زمان رواج یافت. کلاه های نمدین ساده، کلاه های بی لبه و پارچه های نازک و توری در دهه 1910 رایج شدند. شایان ذکر است که بگوییم برای اولین بار شوی لباس زنانه در این دوران راه اندازی شد.

در دهه ی 1930 بسیاری طراحان با نقد طراحی های قدیمی، شروع به حفظ سبک های فمینیستی کردند. مد لباس های زنانه، از لباس های خشن مردانه تبدیل به لباس های مناسب زنانه شد. در دهه 1940 شهر پاریس به آمریکایی ها اجازه داد تا طراحان منحصر به فردش استفاده نمایند. طی جنگ جهانی دوم لباس های شب به سادگی دوخته می شد و شبیه لباس کار مردان بود. در سال 1944 لباس های سبک ورزشی کم کم رواج یافتند.

باید پذیرفت که «مدگرایی» یکی از معضلاتی است که در دوران کنونی گریبانگیر بشریت به خصوص کشورهای جهان سوم و در حال توسعه همچون ایران شده است و در این میان هیچ گروهی به اندازه جوانان به پرستش مد علاقه نشان نمی دهند.

ظاهرا این تمام مسئله نیست چرا که موج مدگرایی به حوزه های ظاهری زندگی ختم نمی شود بلکه به افکار و اندیشه ها و حتی خلق آثار ذهنی مردم به خصوص جوانان، وارد شده است. گویی این یک مسئله جهانی است و صرفا به جامعه ای مثل ایران ارتباط ندارد..

 

به طور مثال در پایان سده هجده و اوایل سده نوزده میلادی در فرانسه، آلمان و انگلیس، کتاب های «رمانتیک» در ادب و هنر رشد کرد که بر احساس و تمایل و فکر آرمانی مبتنی بود یا در حوزه هنرهای تجسمی، «امپرسیونیسم» در نقاشی و مجسمه سازی (ترسیم هر چیز به شکل و صورتی که برای نقاش یا مجسمه ساز، دارای معنا باشد) رواج یافت.

گروهی از افراد با خلق روش ها و یا راهکارهای جدید و معین فرهنگی می خواهند خود را ازدیگران متمایز کنند و دیگران را وادار کنند که آن ها را تحسین کرده و به حال آن ها غبطه بخورند.

رنگ سال ۲۰۱۷ چیه؟رنگ سال چه رنگیه؟ این مانتو رو دیدی که رنگ سال ۲۰۱۷ هستش؟ آقا شما میدونید رنگ سال امسال چه رنگیه؟ ببخشید از این لباسه رنگ سال ۲۰۱۷ شو ندارید ؟شما هم حتما با این سوالات مواجه شدید این سوالات و خیلی از سوالات مشابه برای طرفداران مد و شیک پوشان همیشه مطرح بوده است.هر ساله در ابتدای سال رنگی به عنوان رنگ سوال معرفی می شود و ویترین مغازه ها معمولا براساس همان رنگ دیزاین می شود و شما هم وسایل زیادی رو به همون رنگ می بینید یا اینکه به دنبال لباس یا هروسیله ای با رنگ سال جدید هستید.

اثرات منفی مد جلو گیری, یکی از گرایش های منفی به مد گرایی است که هویت وشخصیت هر فرد را بر اساس نظرات دیگران و نوعی از تقلید های غلط می سازد واین یک خواسته بی اساس و ناشی از برخی کمبود ها وحقارت و تمایل به اثبات برتری مالی, حسادت ورقابت است.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۷
arash esmaeili

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی