آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

تاریخ سینما

يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۰۵ ب.ظ

                                                                


 بنیانگذارتاریخ سینمای ایران،عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی است

   در سال 1279 شاه قاجار به اروپا سفر کرد،طبق تاریخ ایران ،شاههای قجری به جای رسیدگی به امور اصلی مملکت ،بیشتر به فکر سفر بودند یا حرم سراها ،اما این بار این سفر پیامد بسزایی به ارمغان آورد،مظفرالدین شاه با خرید دوربینی به نام "سینموفتوگراف" و با فیلمبرداری ابراهیم خان عکاس باشی ،باعث ورود سینما به ایران شد.


بعد از این بود که عبدالحسین سپنتا که در کار روزنامه فعالیت میکرد ،با سفر به هند و کسب تجربه ناچیز شروع به ساخت اولین فیلم ایران به اسم "دختر لر" کرد تا گام اول را در سینمای ایران نهاده باشد .در همان سالها سپنتا به کمک اردشیر ایرانی چند اثر دیگر تولید نمود بعد از آن سینمای ایران اغاز به کار کرد که تا به امروز به پیشرفت خود ادامه داده است.

به طور کلی سینمای ایران را به چند دوره تقسیم کرد: 1-قبل از دهه سی 2-تولد دوباره3-دوران پس از تثبیت 4- سینمای بعد از انقلاب

به طور خلاصه در دهه 30 نخستین فیلم صامت ایرانی به نام"آبی و رابی" با هنر نمایی غلامعلی سهرابی و محمد ضرابی توسط اوگانیاسن تولید شد .درواقع تولد دوباره سینما در سال 42 بود که بیشتر محوریت فیلمها در غالب جنایی-پلیسی رقم می خورد که از شاخص این دوران فیلم سینمای "جاده مرگ"است که ازموفقیت خاصی برخوردارشد.

دوران پس از تثبیت را از 1331تا1347 مورد بررسی قرار می دهند که در این فاصله تعداد 495 فیلم تولید شد و این گامی به سمت پیشرفت سینمای ایران بود. ناصر ملک مطیعی و وحدت که دو ستاره دوست داشتنی و محبوب تاریخ سینما میباشند در همین دوره شروع به نقش افرینی کردند .

با پیروزى انقلاب، در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینى با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از حیات فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت برطرف شد و با تأیید فیلم 'گاو' ساختهٔ داریوش مهرجویى از طرف ایشان، بعنوان سینمایى سالم، تلقى تازه‌اى در مورد آیندهٔ سینماى ایران پدید آمد.

بعد از سال ۱۳۶۰ مجموعهٔ امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادى و صنفى سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلم‌هاى خارجی، حذف عوارض سنگین از فیلم‌هاى داخلی، نظم بخشیدن به ارتباط میان صاحبان سینما و صاحبان فیلم، مشخص شد.

در حال حاضر سینمای ایران که به دست سپنتا کلید خورده بود در شرف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و به چالش کشیدن هنر تصویر و نقش افرینی بازیگران سینمای ایران خواهد بود.

آرش اسماعیلی

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۷
arash esmaeili

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی