آرانما

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

هنر در:فرهنگ،اقتصاد،جامعه

آرشیو هنر های سمعی ،بصری، تجسمی ، تفریحی و اقتصادی

پیوندها

خرده فروشی

شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۴۱ ب.ظ

 خرده فروشی و موقعیت آن در بازار تجاری ایران

 

ایران در رتبه بندی خرده فروشی سال 2011 در رتبه 29 در بین 30 کشور در حال توسعه جهان قرار گرفت .ایران از فهرست پیشگامان خرده فروشی غیبت 5 ساله دارد.

       خرده فروشی یا retailing :خرده فروشی واژه ای کهن بر گرفته از زبان فرانسه است که از بازار پارچه فروش ها الگو می گیرد و به معنی تکه تکه کردن پارچه میباشد یا به طور عام می توان گفت هر نوع فروش کالا یا خدمات به خریدار یا مصرف کننده نهایی خرده فروشی نامیده می شود.

عرضه کالا در سالیان پیش در مغازه ها وفروشگاها و مراکز خرید صورت می گرفت اما با قدم نهادن در دنیای مجازی و اینترنت وب سایت ها، تجارت الکترونیک گسترش می یابد و موج جدیدی از خرده فروشی در فضای آنلاین ایجاد می شودکه E.tailing نامیده می شود.

در میان خرده فروشان فیزیکی می توان به Walmart آمریکا ،Teco انگلیس ،carrefour فرانسه اشاره کرد و بزرگترین خرده فروش دیجیتال در جهان Amazon می باشد ودر ایران قطعا می توان " دیجی کالا " را معرفی کرد. در واقع ایران در خرده فروشی فیزیکی در حال توسعه چشمگیری است و با ساخت مراکز تجاری بزرگ گامی نوین در توسعه این امر برداشته است .در این دهه اخیر پالادیوم، کوروش مال، ارگ مال، هایپر مارکت و چندین مرکز دیگر را می توان نمونه ای از توسعه خرده فروشی تجاری در ایران دانست.

لازم به ذکر است ایران غیبت 5 ساله از فهرست پیشگامان خرده فروشی دارد. موسسه "کرنی " هر ساله 30 کشور در حال توسعه را از نظر موقعیت سرمایه گزاری در زمینه خرده فروشی بر اساس شاخص توسعه خرده فروشی جهانی (GRDI) رتبه بندی می کند.در گزارش شاخص GRDI سال 2016 ، کشور چین در جایگاه اول و هند و مالزی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند ، این شاخص در ایران سال 2011  محاسبه گردید،که با امتیاز 3/39 در رتبه 29 قرار گرفت .

با توجه به اهمیت خرده فروشی در اقتصاد و نقش بسزای آن در تعیین قیمت ها GRDI موسسه کرنی هر ساله گزارشی از معدل خرده فروشی 30 کشور اول را بر اساس 4 متغیر که هر کدام دارای وزن 25 درصدی هستند اندازه گیری و هر کدام دارای مولفه هایی هستند که چهار متغیر عبارتند از :

جذابیت بازار -ریسک کشوری و تجاری -اشباع بودن بازار -فشار زمان.

در واقع رابطه میان مصرف کننده و تولید کننده برای ایجاد اقتصاد بازار ضروری است. این در حالی است که روند خرده فروشی دیجیتال نیز با رشد سریع اینترنت و فضاهای مجازی بسیار تاثیر گزار بوده است و مخاطبان زیادی را در مجموعه خود عضو کرده است .در ایران سایت دیجی کالا که بزرگترین خرده فروش دنیای دیجیتالی محسوب میشود سالانه در حدود 700 میلیارد تومان فروش اینترنتی دارد و با توجه به استقبال گسترده مخاطبان در این چند سال اخیر ،سبد کالای خود را توسعه داده است.

گردش 94 هزار میلیاردی خرید اینترنتی در ایران رقم چشمگیری می باشد . به گزارش بانک مرکزی میزان تراکنش های شاپرک در سال 94 تا بهمن ماه به بیش از 94 هزار میلیارد رسیده است رقمی که نسبت به سال گذشته رشد 42 هزار میلیاردی داشته است .

حال سوال مهمی پیش می آید که اهمیت خرده فروشی در جهان به کدام سو می رود ؟ روش های نوین تجارت الکترونیکی و تجارت با استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی ماهیت خرده فروشی را تا سال 2022 در جهان تغییر خواهد داد .

آرش اسماعیلی 

موافقین ۶ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۷
arash esmaeili

نظرات  (۱)

آموزنده بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی